
Lanserer bruksanvisning for å skape åpenhet om kliniske studier
Åpenhetskampanje gir anbefalinger til blant annet industri, helsearbeidere og myndigheter.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Den britiske kampanjeorganisasjonen AllTrials lanserte nylig et såkalt veikart for hvordan ulike aktører kan bidra til større åpenhet om resultatene fra kliniske studier.
Bruksanvisningen gir ulike råd til ulike målgrupper, og er rettet mot henholdsvis legemiddelselskaper, pasientgrupper, studiedeltakere, leger og medisinstudenter, forskere, universiteter og forskningsinstitusjoner, vitenskapelige tidsskrifter, aksjeeiere og investorer, ikke-kommersielle finansiører, faglige foreninger og ulike deler av helsemyndighetene.
Kampanjen løfter frem selskapene GlaxoSmithKline (GSK) og LEO Pharma som eksempler til etterfølgelse, på bakgrunn av bedriftenes innsats for å offentliggjøre resultater fra sine egne kliniske studier.