DISKUTERTE OMDØMME: Jan Glendrange diskuterte legemiddelindustriens omdømme under Farmasidagene 2017. Foto: Øyvind Bosnes Engen

– Legemiddelindustrien får fem ganger så mye negativ omtale som næringslivet ellers

Betydelig mer negativ holdning til farmasøytisk industri i Norge enn i andre land, ifølge omdømmerådgiver.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Ifølge Jan Glendrange, partner i konsulentselskapet Zync som driver omdømmerådgivning overfor både privat næringsliv og offentlige virksomheter, får legemiddelindustrien vesentlig mer negativ oppmerksomhet enn andre næringer. Det kom frem i en debatt under Farmasidagene 2017 før helgen.

– Hovedproblemet for de fleste norske næringer er at de får altfor lite oppmerksomhet. Næringspolitikk er ikke det som har preget samfunnsdebatten i Norge de siste 30, 40 årene, uttalte Glendrange:

– Problemet for legemiddelindustrien er kanskje det motsatte, nemlig at det er for mye oppmerksomhet – eller i hvert fall for mye oppmerksomhet om et veldig snevert felt, nemlig prisdannelsen – og egentlig veldig lite oppmerksomhet rundt hva denne industrien gjør for øvrig.

Fem ganger så mye negativt
Glendrange forteller at selskapet benytter en analysemetode som går ut på å skanne alle landets nettsider, og gjøre en analyse av om omtalen er positivt eller negativt ladd.

– Når jeg gjør et søk på legemiddelindustrien og de ulike legemiddelselskapene, er det fem ganger så mye negativ omtale av denne industrien som det er for gjennomsnittet av norsk næringsliv. Når jeg gjør den tilsvarende undersøkelsen globalt, er bildet et helt annet. Det er debatt om legemiddelindustrien i mange land, men likevel er det mer positiv enn negativ omtale av legemiddelindustrien globalt, målt opp mot snittet i andre næringer. I Norge er det helt motsatt, uttalte Glendrange.

Omdømmekonsulenten peker på at de aller færreste har motforestillinger mot selve produktene legemiddelselskapene selger. Derimot endrer inntrykket seg når penger blir en del av bildet

– De aller fleste produkter som selges i et marked har en prisdannelse hvor tilbud møter etterspørsel, og ingen er egentlig bekymret for at en smarttelefon, en bil eller et tv-apparat er for dyrt. Denne industrien jobber med noe som bokstavelig talt er livsviktig, og da er det andre spørsmål som kommer inn.

– Ingen invitasjon til samarbeid
Ifølge Glendrange er det et problem både for pasienter, politikere, legemiddelindustri at debatten om legemiddelindustriens prissetting er blitt så tilspisset den siste tiden. Han viser til helseminister Bent Høies (H) uttalelse for et år siden, om at legemiddelindustrien hadde fortjeneste som ellers bare var å finne i «kjeltringvirksomhet».

– Når du har en helseminister som egentlig sier at bransjen er uetisk, og at den har en profitt som bare kjeltringer kan påregne, så er det krevende. Ikke bare krevende for dere som industri, men også for helseministeren, for det er ikke en åpenbar invitasjon til samarbeid. Norske pasienter trenger egentlig at industrien, politikerne, embetsverket, spesialisthelsetjeneste og primærhelsetjenesten samarbeider, for det er det man finner de gode løsningene, uttalte Glendrange i debatten.

Powered by Labrador CMS