ALGETA-ERFARINGER: Administrerende direktør Thomas Ramdahl i Bayer presenterte erfaringer fra Algeta under Helsindustrikonferansen denne uken. Foto: Øyvind Bosnes Engen

Løfter frem verdien av global drahjelp

Bayer-sjef Thomas Ramdahl mener store globale selskaper er viktige for å få norske legemiddelinnovasjoner ut i verden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Under Helseindustrikonferansen denne uken var regjeringens varslede stortingsmelding om helseindustri oppe til debatt. Blant temaene på agendaen var hvordan man skal kommersialisere norsk helseforskning, skape eksportbedrifter i helsesektoren og legge til rette for industriell produksjon på norsk jord.

Under samme konferanse presenterte Thomas Ramdahl erfaringene fra Algeta – biotekselskapet som sprang ut av et forskningsmiljø Radiumhospitalet med utvikling av den radioaktive isotopen radium-223 til kreftbehandling.

Thomas Ramdahl

Bakgrunn: Doktorgrad i kjemi. Ulike lederstillinger i biotekselskapet Algeta fra 2001, før han tok over som administrerende direktør i Bayer Norge i 2014.Aktuell med: Presenterte Algeta-erfaringer under Helseindustrikonferansen denne uken.

Samspill mellom små og store
I dag markedsfører den tyske legemiddelgiganten Bayer radium-223 under merkenavnet Xofigo, som tilvirkes for global eksport på Institutt for energi på Kjeller i Akershus og som i 2016 omsatte for 331 millioner euro globalt.

– Hva kan regjeringen lære av erfaringene med Algeta?

– Bedriften startet med en god idé fra et kompetent universitetsmiljø. Så måtte ideen raffineres og utvikles videre, og da ble kapital viktig. Her var Algeta først i løypa, og hentet inn mye kapital – jeg tror nok kapitalen sitter litt løsere nå enn den gjorde før i tiden. Da vi inngikk samarbeidet med Bayer, hadde vi allerede påbegynt fase 3, men store utenlandske selskaper er viktige for å ta produktene til markedet og ut i verden, sier Thomas Ramdahl til Dagens Medisin:

– Hvis man vil lære noe av oljeindustrien på 70-tallet, kan man se på samspillet mellom små oppstartbedrifter og globale selskaper. Investeringer fra de store globale selskapene var viktige for å bygge opp oljenæringen i Norge.

– Lite målrettet på studier
Som en konkret anbefaling for hvordan regjeringen kan omsette norsk legemiddelforskning i nytt næringsliv, trekker Ramdahl frem en mer systematisk satsing på kliniske studier i sykehusene.

– I dag er dette lite målrettet. Det er mye basert på frivillighet og akademisk interesse hos enkeltleger, heller enn å være en del av deres oppdrag. Det er et tema det har vært mye snakk om, men der vi har sett få konkrete virkemidler. Jeg mener det bør være en del av det kliniske oppdraget å jobbe med legemiddelutvikling. Det vil også heve kompetansen til miljøet og gi raskere tilgang på nye legemidler. Her kan jeg vise til Danmark, der dette har stått høyt oppe på den politiske agendaen. Det danske utenriksdepartementet reklamerer for Danmark som et sted å gjøre kliniske studier. Noe slikt har vi ikke sett i Norge.

– Hva var avgjørende for at produksjonen av Xofigo ble lagt til Norge?

– Bayer gjør denne produksjonen i Norge fordi det er her man har kompetansen. Det er ikke bare å flytte dette til et annet land. I prinsippet er det ikke noe legemiddelproduksjon som ikke kan gjøres i Norge – GE Healthcare driver for eksempel produksjon som kunne ha vært gjort hvor som helst, men hvor man har bygget opp et veldig sterkt kompetansemiljø i Norge. For Algeta sin del var det viktig at alle investeringene skjedde i Norge, helt frem til vi hadde et produkt klart til godkjennelse. Vi har sett eksempler på selskaper som inngår partnerskap innmari tidlig – allerede før fase 1-utprøving. Man bør ikke være for ivrig med lisensiere ut produktet, for da rekker man ikke å bygge opp industri i Norge, sier Ramdahl:

– Men da kommer vi inn på formueskatt, og formueskatten var en stor plage for Algetas gründere: Da eier man verdier som er uomsettelige, men som man betaler skatt for i mange år. Hvis vi husker på at ett av ti produkter som går inn i klinisk utprøving lykkes, betyr det at ni av ti produkter ikke blir verdt noe som helst.

– Hold ut, og skaff penger
Foruten industriell produksjon forteller Ramdahl at Bayers oppkjøp av Algeta har resultert i mer legemiddelforskning og -utvikling som skjer i Norge.

– Før vi inngikk partnerskapet prioriterte vi å få frem hovedproduktet, men vi hadde andre ideer som samarbeidet med Bayer nå har satt fart i. De to siste årene har Bayer investert 500 millioner kroner i forskning og utvikling av nye alfa-emitterende stoffer basert på teknologi som ble utviklet i Algeta. Denne teknologien blir nå blir en viktig del av onkologiporteføljen til Bayer.

– Har du et tips til biotekselskaper som håper å bli det neste Algeta?

– Hold ut, og skaff så mye penger som mulig. Det er viktig å tenke på produktet sitt, skaffe gode resultater, og komme seg ut for å spre budskapet. Vi var mye rundt på konferanser og presenterte resultater om Xofigo, og det er kanskje også måten å få til et partnerskap: Til slutt treffer man et stort selskap som er interessert.

Powered by Labrador CMS