VIL FRONTE HJERNETRIM: Merck, her ved regionssjef for Norden og Nederland, Renée C. Tunold, og sjakkess Magnus Carlsen vil sammen med Hjernerådet øke befolkningens kunnskap om viktigheten av hjernetrening for bedre hjernehelse. 

Foto: Merck Norge

Merck og Magnus Carlsen vil bedre hjernehelse i Norge

Merck i Norden og Nederland har inngått en treårig avtale med sjakkgeniet Magnus Carlsen om å bevisstgjøre nordmenn om hjernehelse og hjernetrim.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Legemiddelselskapet meldte mandag at samarbeidet med sjakk-verdensmester Magnus Carlsen og hans selskap Play Magnus vil strekke seg over tre år. De to samarbeidspartnerne skal sammen med Hjernerådet og hjerneforskere drive folkeopplysningsarbeid om hjernehelse.

 – Jeg er langt fra noen hjerneekspert, men helt siden jeg var liten har jeg vært opptatt av å utfordre hjernen slik at den fungerer best mulig. For meg har sjakken både vært en inspirasjonskilde og et treningsverktøy. Hvis jeg kan bidra til bedre hjernehelse gjennom å få flere til å «trene» hjernen ved at de for eksempel spiller sjakk, hadde det vært veldig positivt, uttaler Magnus Carlsen i en pressemelding fra Merck.

Vil fronte helsegevinst ved hjernetrening
– Hjernesykdommer er en av vår tids store helseutfordringer. Vi vet at én av tre står i fare for å utvikle hjernesykdommer, og derfor ønsker vi å øke kunnskapen om hva du og jeg kan gjøre for å forebygge skader i hjernen. Mange vet at fysisk trening er bra for de små grå, men det er lavere kunnskap i befolkningen om helsegevinsten ved hjernetrening. Det ønsker vi nå å gjøre noe med, sier Renée Tunold, regionssjef for Merck i Norden og Nederland, til DM Pharma.

I 2017 fikk Norge sin aller første hjernehelsestrategi utarbeidet av Helse- og omsorgsdepartementet.

– Ett av hovedmålene med denne strategien var å øke kunnskapen om hva som kreves for å holde på god hjernehelse gjennom hele livet. Men til tross for mye godt arbeid fra det offentlige, brukerorganisasjoner og andre aktører, ser vi at bevisstheten og kunnskapen om dette fortsatt er for lav.

Håper på bedret hjernehelse i Norge
Hun mener Magnus Carlsen vil blli en svært passende samarbeidspartner for å få dette budskapet ut til befolkningen.

– Han har trent hjernen hele livet, og lever i dag av sin evne til å trene og ta vare på hjernen. I tillegg har han nysgjerrighet som drivkraft for å videreutvikle sjakkferdighetene sine. Vi håper dette samarbeidet vil kunne bidra til å løfte temaet, og inspirere folk til å aktivt trene hjernen hele livet. Vi håper dette igjen vil bidra til å bedre hjernehelsen i Norge.

Må se an større arrangement
Ifølge kommunikasjonssjef i Merck, Gro Bogen Nilsen, ønsker selskapet i tiden fremover å drive folkeopplysning der folk flest er, nemlig i sosiale medier.

– Vi ønsker å presentere godt faglig innhold for folk flest, som er lett å forstå. Vi har også tenkt på større arrangement, men dette vil avhenge av koronasituasjonen og den praktiske tilretteleggingen for slike arrangementer i Norge i dag. Men jeg er sikker på at vi vil finne gode alternativer dersom dette ikke blir mulig, sier hun.

– Viktigere nå enn noen gang tidligere
– Hvilke tanker har dere om timingen for en slik kampanje i disse koronatider?

– Dette samarbeidet har vært planlagt lenge, helt uavhengig av koronasituasjonen. Så vi har avventet offentliggjøringen av samarbeidet, slik at fullt fokus har kunnet være på regjeringens smitteverntiltak. Samtidig så vi nå at behovet for å stimulere hjernen kanskje er enda viktigere nå enn noen gang tidligere. Hjemmekontor og karantene, samtidig som en god del mennesker ikke er i jobb nå, gjør hverdagen mer monoton, og vi tenker at dette kan bidra til noe positivt og gi folk noe annet å tenke på.

– Et hav av muligheter
Tidligere denne uken publiserte selskapet sin første video i sosiale medier med Carlsen. Gjennom emneknaggen #challengeyoubrain ønsker selskapet å inspirere til hjernetrening som folk i alle aldre kan få til i dagliglivet.

– For Magnus er sjakk treningsgren nummer én, og mange kan få glede og nytte av det. Men for andre kan det være helt andre ting: Strikk en strikkeoppskrift som er litt vanskeligere enn den du brukte sist, puss tennene dine med motsatt hånd eller gå en annen vei til jobben enn den du bruker å ta. Det er et hav av muligheter som vi ønsker å få formidlet.

– Vi vil finne gode alternativer
Avtalen med Carlsen innebærer at sjakkmesteren bidrar i folkeopplysningsarbeidet i sosiale medier, på nett og på film, i tillegg til at han skal delta på to større arrangementer årlig.

– Det er klart at da vi planla dette med Play Magnus, så verden helt annerledes ut, og denne situasjonen har påvirket våre opprinnelige planer. Nå er i på det stadiet at vi ser på hvordan vi kan gjennomføre disse arrangementene. Vi er sikker på at vi vil finne gode alternativer.

Selskapet ønsker ikke å kommentere hvor mye Carlsen har fått betalt for det treårige samarbeidet.

– Vi har vært mest opptatt av å finne en samarbeidspartner som deler vårt verdisett, spesielt i forhold til nysgjerrighet, som er en kjernedrivkraft i Merck. Vi har også et langsiktig fokus på denne kampanjen, og derfor vil dette samarbeidet i første omgang strekke seg over tre år, sier Tunold.

Powered by Labrador CMS