Nå er Novartis mestselgende i Norge
Det viser den siste salgsstatistikken. – Vi øker spesielt innen onkologi- og MS-legemidler, sier Veronika Barrabes.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Novartis bykser frem som det mestselgende selskapet i Norge de siste tolv månedene. Det viser den siste Farmastat-statistikken fra august 2016.
Ifølge tallene har selskapet hittil i år økt med 20,3, sammenlignet med fjorårets første åtte måneder. Inneværende år har selskapet solgt for tilsammen 716 millioner kroner og har i løpet av tolv måneder omsatt for over én milliard, viser tallene fra databasen.
Både i februar og august i 2016 byttet Novartis plass med Pfizer på Farmastat-oversikten over de selskapene som omsatte for mest i Norge, i et tolvmånedersperspektiv.
Øker innenfor onkologi og MS
– Vi øker innenfor onkologi og innenfor legemidler for multippel sklerose (MS) hvor vi utviklet den første perorale behandlingen. I tillegg vokser vi innenfor hud, sier Veronika Barrabes, Country Manager i Novartis Norge.
Hun peker på at preparatet imatinib (Glivec), som har vært ett av flaggskipene til selskapet ved å ha god behandlingseffekt for leukemipasienter, har vært utslagsgivende for omsetningen. Imidlertid kan dette forandre seg i fremtiden: Legemiddelet har nettopp gått av patent, forteller Barrabes.
– Samlet sett viser omsetningsutviklingen at det er flere legemidler som fungerer godt for pasientene, sier Barrabes.
Hun påpeker at selskapet på tross av å være nummer én på salgsstatistikken, bare har ett legemiddel på topp ti-listen over solgte legemidler – nemlig fingolimod (Gilenya) – og mener dette viser noe av bredden i produktlinjen.
Glivec & Gilenya: Over 260 millioner
Ifølge Farmastat-dataene økte henholdsvis Glivec og Gilenya med 16,5 og 13,7 prosent i salget over 12 måneder, sammenlignet med året før. Legemidlene omsatte for 100 og 168 millioner kroner de siste 12 månedene.
Ved Legemiddelinnkjøpssamarbeids (LIS) anbudskonkurranse for MS-legemidler i år, vant Novartis anbudet for andrelinjebehandling av MS, med legemiddelet Gilenya. Legemiddelet var på femteplass i den siste salgsoversikten fra Farmastat-databasen.
– Store perspektiv
Barrabes fremholder at hun tror den viktigste forklaringen på at Novartis opplever høyere omsetning, er at selskapet har satt seg innovative utviklingsstrategier, som har store perspektiver.
– Vi er prisgitt utviklingen som skjer mye tidligere, før et legemiddel skal ut i salg i vårt ledd. Vi begynner planlegging og utvikling tidlig. Og vi har hatt en bevisst strategi fra start i alle de nye prosjektene, om at vi skal levere en innovasjon. Nye produkter skal være fremskritt, sier hun:
– I tillegg er det slik at noen ganger så har man flaks, og noen ganger så har man uflaks, peker hun på som et generelt trekk ved all legemiddelutvikling.
Tror på teknologisamarbeid
Fremover tror Barrabes at det nå blir viktig å samarbeide med flere aktører, som teknologiselskaper som driver med data, for å gjøre mer for pasientene og fortsette å levere gode resultater.
– Vi har en pipeline med kommende produkter som er veldig spennende. Som ved mange andre nye legemidler, så blir utviklingen mer kompleks, sier Barrabes, og viser til at flere legemiddelselskaper nå samarbeider med aktører som Google.
– Man må være nysgjerrig på å finne flere områder hvor man kan gjøre en forskjell.