
Novo Nordisk omsatte for 466 millioner i Norge
Den danske diabetesgigantens omsetning på det norske markedet økte med 48 millioner fra 2015 til 2016.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
I fjor omsatte Novo Nordisk for 466 millioner kroner på det norske markedet. Til sammenligning lå omsetningen på 418 millioner kroner året før. Det kommer frem av Novo Nordisks årsregnskap for 2016, som nylig ble offentliggjort. Selskapet gikk dessuten med et driftsoverskudd på 17,6 millioner kroner, mot 13,8 millioner i 2015.
Det mestselgende produktet fra Novo Nordisk på det norske markedet var det blodsukkersenkende medikamentet liraglutid (Victoza), som ifølge statistikktjenesten Farmastat omsatte for 84 millioner kroner målt i apotekenes innkjøpspris (AIP). Deretter følger insulinproduktene Novorapid og Insulatard som omsatte for henholdsvis 79 millioner og 75 millioner kroner i 2016.