
Ny Bayer-sjef: – Algeta-arven står sentralt, og vil fortsatt gjøre det
Jan Børge Jakobsen om den nye stillingen som administrerende direktør i Bayer AS.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
1. oktober overtar Jan Børge Jakobsen stillingen som administrerende direktør i Bayer AS. Han ble med over fra det norske biotekselskapet Algeta i 2014, da sistnevnte ble kjøpt opp av Bayer, og har i hovedsak erfaring fra legemiddeltilvirkning. Blant annet var han prosjektleder for etableringen av et produksjonsanlegg for flaggskipet i Algeta-porteføljen, Xofigo – et kreftlegemiddel i klassen alfa-emittere, basert på den radioaktive isotopen radium-223.
– Det at vi får en ny leder, betyr ikke at det blir noen endring av strategien. Vi vil fortsette vår strategi på alle store områder – legemidler, forbrukerhelse, dyrehelse og landbruksprodukter. I Norge er farmasøytiske produkter det klart største området, og vi er ekstra stolte av Xofigo, som er én av de seks store merkevarene i Bayer nternasjonalt, sier Jakobsen.
– Hvor sentralt kommer arven etter Algeta til å stå i Bayer fremover?
– Den står sentralt i dag, og vil fortsette å gjøre det. Nå følger vi opp med en ny pipeline av alfa-emittere. Den nye produktporteføljen er i en tidlig fase, men etterfølger det første produktet, og er én av de store stjernene innen Bayer og kreftlegemidler internasjonalt fremover. Bayer har investert 700 millioner kroner i forskning og utvikling i Norge de siste tre årene, og det gir vel et lite bilde på hvor sentralt arven etter Algeta står. Det er veldig morsomt at Bayer satser så sterkt i Norge.
Peker på ringvirkninger
Den påtroppende direktøren mener denne satsningen skaper ringvirkninger for andre norske industriselskaper – deriblant Institutt for energiteknikk (IFE) på Kjeller i Akershus, som produserer og eksporterer det radioaktive kreftlegemiddelet til markeder over hele verden.
– I tillegg til IFE har vi et samarbeid med en del industrivirksomheter i Skien, som begynner å få et renommé i Bayer internasjonalt: Blant annet maskinleverandøren Cody, som leverte pakkelinjen til det første produksjonsanlegget. Nå blir deres design og løsninger brukt til produksjon av alfa-emittere også i USA. Vi har også et interessant samarbeid med Grepi Plast, som leverer spesialmaterialer til produksjonen. Det viser at Xofigo har hatt ringvirkninger for annen norsk industri, sier Jakobsen:
– Når det er sagt, har vi har mange viktige produkter på det norske markedet fra før Algeta-oppkjøpet, blant annet Xarelto, Eylea og Kyleena, og vi har en veldig kompetent og erfaren salgsorganisasjon som har jobbet lenge med dette. Min oppgave blir å favne om helheten, på tvers av alle forretningsområdene.
Teknisk bakgrunn
– Blir det en utfordring å balansere utvikling og produksjon av radioaktive kreftlegemidler på én side, og salg og markedsføring av resten av porteføljen på den andre siden?
– Jeg har bakgrunn innenfor tekniske områder, så for meg personlig blir det kommersielle arbeidet noe nytt, men for bedriften er det ingen bekymring. Vi har som sagt en meget dyktig stab som har lang erfaring med salg og distribusjon. Det betyr at dette er i de beste hender, og jeg tror det er slik den internasjonale ledelsen har tenkt.