
Ny EU-kampanje for å informere pasienter om biotilsvarende legemidler
Budskapet til pasientene er at biotilsvarende produkter er like trygge og effektive som originalene, i ny videokampanje.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Den europeiske legemiddelmyndigheten EMA har utvidet sin informasjonsvirksomhet rettet mot pasienter. Torsdag slapp legemiddelbyrået en animasjonsvideo rettet mot pasienter, hvor hovedbudskapet er at det ikke finnes betydelige forskjeller mellom biotilsvarende legemidler og deres originaler i hvordan de virker i kroppen.
– Gir bedre legemiddeltilgang
I videoen tar EMA til orde for at biotilsvarende legemidlers inntog på markedet har bedret legemiddeltilgangen for europeiske pasienter, ettersom de bidrar til å senke prisnivået.
Videre forklarer kampanjen forskjellen mellom generiske og biotilsvarende legemidler, og forteller hvordan europeiske legemiddelmyndigheter går frem for å godkjenne og overvåke biotilsvarende produkter. Kampanjen er sluppet på åtte språk – engelsk, fransk, tysk, spansk, portugisisk, italiensk, polsk og nederlandsk.
Diskuterer bærekraftig innkjøpsordninger
Den nye informasjonskampanjen lanseres i forbindelse med EU-kommisjonens innspillmøte om biotilsvarende legemidler fredag, hvor berørte organisasjoner er invitert.
Foruten spørsmålet om hvordan man skal spre budskapet om biotilsvarende legemidler, vil møtet handle om hvordan man skaper bærekraftige prosesser for offentlige legemiddelinnkjøp, slik at man sikrer sunn konkurranse i markedet for biologiske legemidler. Inntoget av biotilsvarende legemidler i kreftbehandlingen blir også et sentralt tema under møtet.