
Økende USA-omsetning for Photocure
Amerikansk salg av selskapets diagnostikum har økt fra 15 til 21 millioner kroner fra i fjor.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Denne uken la det Oslo-baserte biotekselskapet Photocure frem sin halvårsrapport for første halvår 2017. Her kommer det frem at den globale omsetningen av selskapets diagnostiske legemiddel heksaminolevulinat (Hexvix i Europa, Cysview i USA) lå på 74,1 millioner kroner i årets første halvår.
Til sammenligning omsatte diagnostikumet for 67,7 millioner kroner i fjorårets første halvår, viser rapporten.
Øker mest i USA
Veksten har vært størst i det amerikanske markedet: Der gikk omsetningen fra 14,7 millioner til 21 millioner kroner fra første halvår 2016 til første halvår 2017. På det nordiske markedet har omsetningen steget fra 20,7 millioner til 21,4 millioner kroner i denne perioden.
Photocure står selv for markedsføringen i Norden og USA, mens produktet markedsføres av partnere i andre deler av verden. Ifølge den seneste rapporten har omsetningen gått tilbake i markedene der selskapet ikke selv står for markedsføringen: Fra 32,3 millioner kroner i første halvår 2016 til 31,7 millioner i første halvår 2017.
Mindre overskudd
Photocure kan for øvrig rapportere om et driftsoverskudd på 9,6 millioner kroner i årets første halvår, mot 11,3 millioner kroner for samme periode i fjor.
Selskapets flaggskipprodukt Hexvix/Cysview brukes til å diagnostisere blærekreft gjennom metoden blålyscystoskopi. Forrige uke søkte selskapet om å få utvidet den amerikanske indikasjonen for diagnostikumet.