Illustrasjonen viser blæren sett med hvitt lys (til venstre) og med blått lys. Illustrasjon: Photocure Foto:

Photocure øker omsetningen i USA

Blærekreft-selskapet melder om god omsetningsøkning for Hexvix/Cysview i det amerikanske markedet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Onsdag 27. februar publiserte legemiddelselskapet Photocure sine resultater for fjerde kvartal og for hele 2018.

Sterkt omsetningsøkning

Selskapet hadde i 2018 en omsetningsøkning på 53 prosent i lokal valuta i det amerikanske markedet. Blærekreftproduktet Hexvix/Cysview omsatte totalt for 172,9 millioner kroner i 2018.

Fluoriscerende cystoskopi, populært kalt «blålys-cystoskopi», gjennomføres ved å sprøyte inn legemidlet heksaminolevulinat (Hexvix) i blæren før en cystoskopi-undersøkelse. Legemidlet får kreftceller til å lyse rødt, og flate, aggressive svulster kan være lettere å oppdage med blålys-metoden enn med hvitt lys alene.

Viktig amerikansk marked

Inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) ble et negativt resultat på 10,5 millioner kroner for selskapet i 2018. Det totale negative resultatet i 2018 ble 36,7 millioner kroner.

«Selskapet regner fortsetter å jobbe mot en forventet omsetning på mellom 20-25 millioner dollar i USA i 2020, opp fra 7,8 millioner dollar i 2018. Selskapet ser signifikant omsetningsøkning og muligheter for profitt i det amerikanske markedet etter 2020, skriver Photocure i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS