Illustrasjonen viser blæren sett med hvitt lys (til venstre) og med blått lys. Illustrasjon: Photocure Foto:

Photocure øker omsetningen i USA

Blærekreft-selskapet melder om god omsetningsøkning for Hexvix/Cysview i det amerikanske markedet.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Onsdag 27. februar publiserte legemiddelselskapet Photocure sine resultater for fjerde kvartal og for hele 2018.

Sterkt omsetningsøkning

Selskapet hadde i 2018 en omsetningsøkning på 53 prosent i lokal valuta i det amerikanske markedet. Blærekreftproduktet Hexvix/Cysview omsatte totalt for 172,9 millioner kroner i 2018.

Fluoriscerende cystoskopi, populært kalt «blålys-cystoskopi», gjennomføres ved å sprøyte inn legemidlet heksaminolevulinat (Hexvix) i blæren før en cystoskopi-undersøkelse. Legemidlet får kreftceller til å lyse rødt, og flate, aggressive svulster kan være lettere å oppdage med blålys-metoden enn med hvitt lys alene.

Viktig amerikansk marked

Inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) ble et negativt resultat på 10,5 millioner kroner for selskapet i 2018. Det totale negative resultatet i 2018 ble 36,7 millioner kroner.

«Selskapet regner fortsetter å jobbe mot en forventet omsetning på mellom 20-25 millioner dollar i USA i 2020, opp fra 7,8 millioner dollar i 2018. Selskapet ser signifikant omsetningsøkning og muligheter for profitt i det amerikanske markedet etter 2020, skriver Photocure i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS