FORNØYD: Direktør i Photocure, Kjetil Hestdal, er fornøyd med vekst i markedet. Montasje med kikkhullsbilde av hexaminolevulinate (Hexvix) som opplyser en blærekreftssvulst. Foto: Privat / Photocure

Photocure økte omsetningen i tredje kvartal

– Vi jobber mot positivt resultat på sikt, sier direktør Kjetil Hestdal.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Photocure melder i en kvartalsmelding om inntektsvekst i den kommersielle delen av selskapet i tredje kvartal 2016.

Det norske selskapet utvikler legemiddelet heksaminolevulinat Hexvix/Cysview, som brukes ved kirurgiske inngrep med kikkhull for reseksjon av kreft. Selskapet rapporterer inntekt på 35,2 millioner kroner i tredje kvartal i 2016.

Negativt resultat
Resultatet før avskrivning og skatt var negativt, på minus 1,6 millioner kroner.
Driftresultatet var på minus 3,2 millioner kroner i år.

Kjetil Hestdal, direktør i Photocure, sier at selskapet har økt omsetningen på salget av Hexvix/Cysview (sistnevnte amerikansk produktnavn) med 17 prosent, sammenlignet med fjorårets kvartalsresultat.

– Dette er et godt resultat, som reflekterer vekst i markedet. Dette salget er det vi måler oss opp mot.

Forventer vekst
Hestdal sier selskapet forventer at veksten vil fortsette.

– Cysview vokser bra i USA. Omsetningen har vokst med 46 prosent dette kvartalet, sammenlignet med tredjekvartal i fjor. Denne økningen er drevet av at vi selger flere Cysview-kits i USA, påpeker han og viser til at de har solgt 37 prosent flere sett for bruk av Cysview.

– Positivt resultat på sikt
Direktøren fremholder at selskapet på sikt jobber mot et positivt resultat.

– Kommersialiseringsdelen av selskapet, som driver med salg og kommersialisering av Hexvix/Cysview driver positivt. Imidlertid har vi en utviklingsportefølje, som foreløpig fører til et negativt driftsresultat, totalt sett, sier Hestdal.

Powered by Labrador CMS