
Professor: Åpent hvor EMA kan ende opp
Det er flere hensyn som kan ligge til grunn for hvilket land som får EMA, blant annet infrastruktur og rettferdig fordeling av plasseringen av byråer mellom medlemslandene.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

EMA, de Europeiske legemiddelmyndighetene, skal flyttes fra London etter at England har bestemt at de vil melde seg ut av EU. En rekke land har meldt sin interesse, også våre to naboland Sverige og Danmark.
Sverige lanserte sitt kandidatur i desember og denne uken kom også Danmark på banen. Våre to naboland ønsker at EMA skal ligge i henholdsvis Stockholm og København.
Flere hensyn
Frode Veggeland er professor ved det medisinske fakultetet, avdeling helseledelse og helseøkonomi, ved Universitetet i Oslo. Han sier det er vanskelig å spå hvilket land som får tildelt byrået. I tillegg til Sverige og Danmark har nemlig Nederland, Italia, Spania, Frankrike og Polen meldt sin interesse. I følge Politico arbeider også Irland med en søknad om å få EMA til landet.
– Uten innsideinformasjon fra kommisjonen er det vanskelig å si med sikkerhet hvor EMA vil ende opp. Det kan ligge flere hensyn til grunn, blant annet tilgjengelig infrastruktur og rettferdig fordeling av plasseringen av byråer mellom medlemslandene. Både Sverige og Danmark har jo allerede et byrå hver, Stockholm har det europeiske smittevernssenteret, mens København har det europeiske miljøbyrået.
Faglig uavhengige eksperter
Veggeland understreker at de faglige ekspertene som knyttes til byrået rekrutteres fra hele Europa på grunnlag av vitenskapelig kompetanse og bakgrunn, skal være faglig uavhengige, og må garantere at de ikke har interessekonflikter knyttet til legemiddelindustrien.
– Kan Danmarks store legemiddelindustri telle negativt med tanke på den faglige uavhengigheten hos ekspertene?
– Nærhet til mektig legemiddelindustri kan være et argument imot å legge byrået i et bestemt land. I litteraturen snakker vi da om faren for «regulatory capture», det vil si faren for å bli fanget av særinteresser. Det at EMA har en viktig rolle i forbindelse med markedsautorisasjoner for legemidler, i tillegg til å gi en rekke andre faglige råd og anbefalinger, kan tilsi at dette argumentet er relevant, sier Veggeland og fortsetter:
– Samtidig kan man føre det motsatte argumentet, nemlig at nærheten til relevant kompetanse kan være nyttig og at det derfor er en fordel at regulerende myndigheter har nærhet til det som skal reguleres. Samtidig fungerer jo disse byråene i utgangspunktet isolert fra de landene de faktisk er plassert i – virksomheten preges først og fremst av samhandling mellom fageksperter fra ulike land og forholdet til de sentrale EU-institusjonene, primært Europakommisjonen.