
Sterk vekst for Photocure i andre kvartal
Det norske blærekreft-selskapet hadde 41 prosent vekst i omsetningen i det amerikanske markedet i andre kvartal.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Ifølge en pressemelding fra Photocure bidro salg av blålyscytoskopien Hexvix/Cysview til omsetning på 52, 1 millioner kroner i andre kvartal i 2019, opp fra 42,4 millioner kroner i andre kvartal 2018.
Til tross for sterk vekst i det amerikanske markedet endte nettoresultatet på - 5,2 millioner kroner. Tilsvarende resultatet for andre kvartal 2018 var -17 millioner kroner. Photocure har ifølge E24 doblet salgsstyrken det siste halvannet året, noe som har gitt økte kostnader for selskapet.
Enhetssalget av blålyscytoskopien Hexvix/Cysview økte med 34 prosent i det amerikanske markedet i andre kvartal, mens salget gikk ned med 1 prosent i det nordiske markedet, fra 10,8 til 10,7 millioner norske kroner. Inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger for Hexvix/Cysview endte på 1,5 millioner norske kroner i andre kvartal 2019.
Selskapet skriver at de forventer omsetning på mellom 20-25 millioner dollar i det amerikanske markedet innen 2020. Den totale omsetningen i det amerikanske markedet i 2018 var 7,8 millioner dollar.
Photocure annonserte i juli at de har inngått en lisensieringsavtale med Asieris Meditech Co Ltd. Gjennom avtalen får Asieris de globale rettighetene til å utvikle og kommersialisere produktet Cevira, som skal brukes i behandlingen av HPV-induserte precancerøse lesjoner i livmorhalsen. For Photocure kan avtalen potensielt være verdt opp til 250 millioner dollar.