NY I KOMMUNIKASJONSBYRÅ: Lotte Grepp Knutsen går til kommunikasjonsbyrået Apeland. Her med Carl Fredrik Bø som har ledet byråets innsats mot legemiddelindustrien de siste årene. Foto: Katrine Lunke/Apeland

Tidligere Ap-statssekretær til kommunikasjonsbyrå – retter seg mot helseindustrien

– Avgjørende at legemiddelselskapene forstår motivasjonen til dem som prioriterer ressursene i helsevesenet, sier Lotte Grepp Knutsen.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Tidligere Ap-politiker Lotte Grepp Knutsen har nylig startet som seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Knutsen har vært statssekretær for Arbeiderpartiet under den rødgrønne regjeringen i både Helse- og omsorgsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Kulturdepartementet og ved Statsministerens kontor.

Raske endringer
Kommunikasjonsbyrået setter ansettelsen i sammenheng med at man de siste årene har styrket innsatsen mot helseindustrien.

– Enten man har nye legemidler, eksisterende legemidler eller medisinsk teknologi på markedet, så skjer endringene i rammebetingelsene veldig fort på dette området. Da blir det viktig å jobbe systematisk med kommunikasjon innenfor disse rammene, og det tror jeg bransjen ser, sier Knutsen til Dagens Medisin.

Peker på politisk bakgrunn
Byrået trekker frem markedsadgang og myndighetskontakt som områder hvor man merker etterspørsel etter økt kommunikasjonsrådgivning.

– Hva mener du å kunne bidra med på disse områdene?

– Det handler først og fremst om å gi råd. Jeg har en lang politisk bakgrunn, og vet ganske mye om hvordan politikere tenker og hvordan politiske prosesser foregår. Pharma-området er komplisert, og det er et selvstendig poeng at man må opptre helt korrekt. Med min bakgrunn håper jeg å kunne bistå med god rådgivning om disse spørsmålene, sier Knutsen.

«Handler om prioriteringer»
– Hva ser du som den største kommunikasjonsutfordringen til legemiddelselskaper og annen helseindustri?

– Det skjer enormt mye i helsesektoren, og mye av det handler om prioriteringer. Jeg mener det er viktig å se det store bildet og forstå drivkreftene og motivasjonen til dem som skal prioritere, for å få gjennomslag på feltet. Det å se både forvaltning, fag og forretning i sammenheng, tror jeg er avgjørende for denne typen selskaper.

Powered by Labrador CMS