Tor Frostelid går fra AstraZeneca til Novo Nordisk

Går fra januar over i stillingen som Market Access and Public Affairs Director i Novo Nordisk Norge.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Tor Frostelid blir ny Market Access and Public Affairs Director i Novo Nordisk Norge fra januar 2020. Foto: Lasse Moe

Frostelid har de siste ni årene vært Market Access and Governemental Affairs Director i AstraZeneca Norge, og vil fortsatt være i sin nåværende stilling ut året.

– Hva er årsaken til at du nå forlater AstraZeneca etter ni år i selskapet?

– Jeg kjenner at det nå er på tide å prøve noe annerledes. Novo Nordisk fremstår som et spennende selskap som er markedsledende på sitt område. I tillegg har de en nasjonal «setup» som gjør at man som selskap kanskje har større grad av handlefrihet nasjonalt for hva man ønsker å gjøre i det norske markedet, sier Frostelid til DM Pharma.

Roser kompetansen i AstraZeneca
– Hva vil du trekke frem som høydepunkter fra din karriere i AstraZeneca?

– Det har vært mange store og spennende utfordringer hele veien. Det har vært spesielt spennende å se hvordan myndighetene har utviklet sitt system for innføring av nye legemidler de siste årene, kanskje særlig på onkologiområdet. Dette systemet vil nok fortsette å utvikle seg også, det er nødvendig. Det har også vært meningsfyllt å arbeide med å bringe nye kreftlegemidler til pasientene, sier han. 

Han trekker også frem mengden av kompetanse i AstraZeneca, som han har kunnet benytte seg av på tvers av både land og funksjoner.

– Selskapet har veldig mange flinke folk å spille på i alle sakene man jobber med, og det er styrken i en slik nordisk «setup» som AstraZeneca har.

Saksøkte den norske stat
Frostelid var også involvert i et søksmål mot den norske stat. Selskapet hevdet at Statens legemiddelverk (SLV) hadde gått lenger enn loven tillater ved å beslutte at inhalasjonslegemidler mot astma og kols skal kunne byttes i apotek. AstraZeneca fikk ikke gjennomslag for sitt søksmål.

– Det var en spennende og interessant prosess. Det er alltid risikabelt å utfordre myndighetene så sterkt som vi gjorde i den saken, men vi kjente at det var riktig og nødvendig å dra den saken så langt som vi gjorde, særlig med all støtten vi fikk fra pasient- og klinikerhold.

– Hva trekker deg mot Novo Nordisk som selskap?

– Novo Nordisk er et litt mer spesialisert selskap innenfor diabetes, men også nå innen fedme og sykelig fedme. Det er et marked som kommer til å utvikles mye i fremtiden, og der det åpenbart er store udekkede medisinske behov.

Powered by Labrador CMS