
Underviser amerikanere om norsk priskontroll
Det begynner å gå opp for amerikanerne at legemiddelprisene er for høye, ifølge SLVs Kristin Svanqvist.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Den offentlige debatten i USA begynner å ta inn over seg at legemiddelprisene er for høye, mener Kristin Svanqvist, enhetsleder for metodevurdering og refusjon i Statens legemiddelverk (SLV).
Kjenner ikke verktøyene
Forrige uke foreleste hun for farmasistudenter ved Northeastern University i den amerikanske storbyen Boston. Forelesningen inngikk i et kurs om anvendt legemiddeløkonomi (Applied Pharmacoeconomics), og handlet om det norske metodevurderingsarbeidet og andre virkemidler norske myndigheter bruker for å holde legemiddelutgiftene nede. Dette er første gang SLV er invitert av en amerikansk utdanningsinstitusjon til å dele sine erfaringer.
– Tilbakemeldingene jeg fikk fra studentene, viser at mange ikke er klar over at det vi driver med er mulig. Jeg fikk spørsmål om det i det hele tatt er lov å sette maksimalpriser, eller å gå i diskusjoner med firmaene og be om lavere priser. Inntrykket mitt er at vi sitter på noen verktøy for priskontroll, som de i veldig liten grad bruker i USA, sier Svanqvist.
Offentlig prisdiskusjon
Hun beskriver det som interessant at det undervises i metodevurderinger på en farmasiutdanning ved et stort amerikansk universitet, og mener tankegangen om legemiddeløkonomi er i ferd med å endre seg i det amerikanske samfunnet:
Mens legemiddeltilgangen i Norge og andre europeiske land lenge har vært avhengig av pris, har dette ikke i samme grad vært tilfellet i USA. Ifølge Svanqvist begynner også amerikanerne nå å sette spørsmålstegn ved prisnivået.
– Det begynner å bre om seg en offentlig diskusjon om legemiddelpriser – i USA har ikke det vært et tema før. For eksempel godkjente FDA ni biotilsvarende legemidler i fjor, men bare tre er tatt i bruk. Flere begynner nå å innse at prisene er for høye, selv i USA, og man begynner å innse at dette går ikke lenger.
Ikke uttalt strategi
– Har Legemiddelverket en strategi om å nå ut med budskapet sitt rundt om i verden?
– Jeg tror ikke vi har vedtatt noen bevisst strategi. Vi ønsker å være en pådriver for metodevurdering, særlig i samarbeidet mellom Finland, Norge og Sverige og i det europeiske nettverket. Så er vi opptatt av å være åpne, svare på spørsmål og dele erfaringer fra Norge, men noen uttalt strategi er det nok ikke, sier Svanqvist.