LEDER NORSK ETABLERING: Kjetil Berg, landssjef i konsulentselskapet PharmRelations. Foto: Privat

Vil bli katalysator for karrierer i legemiddelindustrien

Pharma-veteran leder ny norsk etablering av konsulent- og rekrutteringsselskap, kun rettet mot livsvitenskapssektoren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Etter en lang rekke stillinger i legemiddelindustrien i Norge skal Kjetil Berg fremover lede det nyopprettede norske kontoret i det nordiske konsulentselskapet PharmaRelations.

Selskapet er basert i Stockholm, og har i tillegg kontorer i Danmark og Finland. Nå oppretter PharmaRelations eget aksjeselskap i Norge, og sikter seg inn mot den norske livsvitenskapssektoren, med rekrutteringstjenester og utleie av kompetanse.

Kjetil Berg

Bakgrunn: Utdannelse i ledelse og markedsføring. Ledelseserfaring fra en rekke legemiddelselskaper i Norge, deriblant GSK, Pfizer og Roche – senest landssjef i Amicus Therapeutics.Aktuell med: Landssjef i den nyopprettede norske avdelingen av PharmaRelations.

– Hva er bakgrunnen for at selskapet nå etablerer seg i Norge?

– Det som ligger bak beslutningen, er et ønske om en styrket nordisk profil. Det har vært en tendens over tid at legemiddelselskaper har nordiske kontorer og nordisk styrte prosesser. Vi må være til stede i alle land hvis vi ønsker å være en seriøs tjenestetilbyder, sier Berg.

Endringer på det norske markedet
– Er det skjedd endringer på det norske legemiddelmarkedet, som gjør det naturlig å etablere dette tilbudet Norge?

– Ja, det er helt åpenbart. Det er skjedd store endringer i finansieringen av legemidler. Alle legemidler, både nye og etablerte, skal metodevurderes. Alle nye legemidler kommer i en forhandlingssituasjon, hvor myndighetene vil prøve å få til en prisreduksjon. Mange nye legemidler skal rett inn i etablerte anbud. For selskaper som tidligere kunne forvente å bruke store ressurser på å lansere et produkt i Norge, er det mye større usikkerhet nå. Innen markedsføring, markedsadgang eller regulatoriske prosesser kan det da være mindre finansiell risiko ved å hente inn kompetanse på midlertidige engasjementer. Og vinner man anbudene, er det ingenting i veien for å ansette noen permanent.

– Du har lang erfaring fra legemiddelselskaper selv. Hvor viktig er det når man skal etablere et konsulentselskap for legemiddelindustrien?

– Jeg tror det er vesentlig for å lykkes, at man har kunnskap om hvordan legemiddelselskapene opererer på det norske markedet. Jeg har jobbet mye med ledelse, markedstilgang, deltatt i anbud med både generiske og biologiske produkter, vært med å bygge opp et biotekselskap i Norge, og jobbet kryssfunksjonelt opp mot alle områder. Jeg tror det er en nødvendighet i denne jobben.

Karrierekatalysator
– Har du tidligere savnet at det fantes noen som tilbyr det dere nå skal tilby?

– Ja, det må jeg si at jeg har gjort. I de siste selskapene jeg har jobbet, har jeg benyttet meg av denne typen tjenester. Da måtte jeg hente kompetanse fra selskaper som ikke var etablert i Norge, men i Sverige. Jeg tror lokal ledelse og lokal kompetanse er like viktig for et konsulentselskap som for et legemiddelselskap

– Hvilke mål har dere på dette tidspunktet satt for selskapet i Norge?

– Målet er å bli en samarbeidspartner og leverandør av kompetanse for bedrifter i livsvitenskapssektoren. For meg som leder er det også en klar ambisjon å knytte til meg yngre nyutdannede personer – både innen farmasi, helseøkonomi og medisin – og bli en karrierekatalysator for yngre mennesker som vil ha erfaring og kompetanse inn i dagens farmasøytiske bransje.

Powered by Labrador CMS