FIKSER HJEMMEKONTORET: LMIs kommunikasjonsteam (f.v) Didrik Ottesen, Espen Snipstad, Eline Feiring og Marie Svendsen Aase melder å ha økt produktiviteten ved å ha hjemmekontor. De hevder dessuten å ha unngått de store tabbene på videomøtene, som for eksempel å reise seg opp og avsløre undertøyet.  Her et bilde fra mandagens teams-møte. 

Foto:

«Ingen i undertøyet» - slik takler bransjen hjemmekontoret

– Ansatte som jobber ut mot legekontor og sykehus har en utfordring nå, sier kommunikasjonssjef Joakim Henriksen i Pfizer. Andre i legemiddelindustrien tror koronakrisen medfører en fundamental endring i hvordan man jobber.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– I pharma-settingen så må vi huske hva som skjedde i mars, da det smalt, sier Joachim Henriksen, kommunikasjonssjef i Pfizer i Norge.

Han peker på at de fleste pharma-selskapene var raske ute med å ta forholdsregler, de fleste før landet stengte ned 12. mars 2020.

– Det er ikke alltid lett å være dynamisk. Vi tok en klar beslutning om hjemmekontor, og sluttet å besøke sykehus og legekontor. Vi var raske med å sette ned foten. Det er utfordrende. Man må få med kollegene, uten at de skal føle de blir overkjørt av arbeidsplassen.

SUPERMANN: – Jeg sliter litt med å skille jobb-tid og fritid, og må bli flinkere til å koble helt av når jeg faktisk skal ha fri, sier Hans Petter Strifeldt, kommunikasjonsdirektør i MSD.

Deretter peker Henriksen på at det gikk noen dager, og så var «hele verden enige om at hjemmekontor var en god idé».

Hjemmekontor går fint
– For en del av oss som har kontorbaserte oppgaver, så går hjemmekontor fint. Men vi har ansatte som jobber ut mot legekontor eller sykehus. De har en utfordring. De får ikke gjort jobben sin på samme måte som før.

– Da er det viktig å se på hva som skjer med motivasjon, arbeidsglede og kollegaer. De må ha en følelse på om de skal ringe en lege, eller om det er å mase. Passer det med møter nå? 

– Samtidig jobber vi i et globalt firma og må noen ganger forholde oss til retningslinjer som er laget globalt men som kanskje ikke passer perfekt i Norge. For eksempel har Pfizer globalt nylig innført en regel om at alle ansatte må bruke ansiktsmasker i fysiske møter, som vi nå må vurdere hvordan vi kan implementere i Norge.

Henriksen viser til at de etterhvert fikk tilbakemeldinger om at legene igjen ønsket kontakt og få opplæring.

– Det var ikke sånn at vi dyttet for hardt, men heller noen tilbakemeldinger om at vi var litt savnet.

Forskjellige forutsetninger 
Henriksen mener også at arbeidsgivere må har forståelse for at ansatte takler arbeidssituasjonene forskjellig.

HUSKER: – I pharma-settingen så må vi huske hva som skjedde i mars, da det smalt, sier Joachim Henriksen, kommunikasjonssjef i Pfizer i Norge. Foto: Lasse Moe

– Noen får det kjempeslitsomt med tre barn. Andre får det ensomt, eller kjedelig uten kolleger og noen er kanskje engstelige for en syk mor. Disse ulike utfordringene må arbeidsgiverne være klar over. Noen kommer rett og slett til å få bidratt mindre på jobben i en periode. 

– Som arbeidsgiver må vi komme ut av tunellen uten kolleger som har lyst til å slutte. De må føle seg motiverte og ivaretatt.

Artige nettmøter
Henriksen forteller også om artige øyeblikk med teams-møter og hjemmekontor.

– I begynnelsen var det kjempegøy, vi hadde på slåbrok eller rare hatter. Men etterhvert ble det også kjedelig.

– Har dere opplevd noen «skandaler" med folk som glemmer kamera på? 

– Jeg husker at jeg var i et møte med noen utenfor organisasjonen vår, hvor kona serverte kaffe med ganske lite klær på. Det var uventet, men var vel ikke akkurat noen skandale, sier Henriksen.

Myker opp
Nå forteller han at de myker opp kommunikasjonen med helsepersonell.

– Vi myker opp hvordan vi skal ha dialog med helsepersonell, men det som handler om å unngå fysiske møter med mange deltagere og at vi stort sett skal ha hjemmekontor, ser vi for oss at fortsetter i mange måneder. Dette er en dugnad. Det skulle bare mangle at ikke vi som hovedsakelig har kontorbasert arbeid, kan unngå å belaste kollektivtransport og fokuserer på å holde våre kollegaer friske.

Slipper pendling
Hans Petter Strifeldt, direktør for myndighetskontakt og kommunikasjon i MSD Norge synes det er greit å slippe pendling.

– Som for mange andre, betyr hjemmekontor mange online-møter. Men jeg synes det har fungert bra. Jeg får gjort det jeg skal, selv om det av og til kan bli litt krøkkete. Det er fint å slippe pendlingen, sier Strifeldt til Dagens Medisin Pharma.

Han viser til at man på kort tid har funnet verktøy som gjør at alle blir mer tilgjengelige.

– Jeg sliter litt med å skille jobb-tid og fritid, og må bli flinkere til å koble helt av når jeg faktisk skal ha fri, sier han.

Tror på fundamental endring
Han savner også ansikt-til-ansikt-kontakt med folk.  

– Vi har laget rutiner som gjør at vi kan møte kolleger på kontoret, men dette er unntak snarere enn regelen. Det interessante blir hva som skjer når vi i industrien har gjort jobben vår og fremskaffet en vaksine mot covid-19: Har vi fundamentalt endret måten vi omgås hverandre og – for oss som har slike jobber - jobber på? Jeg tror svaret blir ja.

«Ingen i undertøyet» hos LMI
Fra Legemiddelindustrien (LMI) melder kommunikasjonsdirektør Espen Snipstad at organisasjonen har greid seg bra på hjemmekontor, og at de nå har funnet formen i en hybrid:

–  Vi har hjemmekontor samtidig som vi har lov å dra til kontoret. Vi sier fra på forhånd så vi sikrer at det ikke blir for mange der. Det er viktig å ha muligheten til å treffe folk -  for dynamikkens og kreativitetens del, sier Snipstad.

Økt produktivitet
Og i kommunikasjonsavdelingen har produktiviteten gått opp, forteller han.

–  Når man sitte på hjemmekontoret fra morgenen, så blir det jo mer intenst, og man slipper reisingen inn til jobb. Mitt team har videomøter hver eneste dag. I tillegg meldes vi gjennom hele dagen med chatteprogrammet Slack, slik at vi er i kontakt hele dagen.

– Noen spenstige øyeblikk du vil dele fra videomøtene?

– Det var en litt krøkkete start, som alle vel hadde - med muting og sånn. Nå går det fint. Vi har unngått de kjipe tabbene, og ingen har reist seg opp og avslørt at de sitter i undertøyet. Vi er i tillegg forbi perioden med de «artige bakgrunnsbildene», som også vi var igjennom.

Powered by Labrador CMS