
Legemiddelkonsulenter gir mangelfull informasjon ved besøk i allmennpraksis
– Vi er ikke i mål når det gjelder muntlig omtale av bivirkninger, interaksjoner og forsiktighetsregler, sier LMI.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
En studie fra Universitetet i Oslo som nylig er publisert i Tidsskriftet for den norske legeforening, undersøker informasjonen som blir gitt av legemiddelkonsulenter ved besøk på legesenteret.
Studien sammenligner resultatene fra en tilsvarende studie gjort i 2001-2002. 116 femteårs medisinstudenter ved Universitetet i Oslo som var i praksis på fastlegekontor i helseregionen Sør-Øst i perioden 2014-2016 fylte ut et elektronisk spørreskjema etter å ha vært til stede ved et legemiddelkonsultentbesøk på legesenteret.
Gratisprøver og gaver
Av studien kommer det frem at samtlige besøk skjedde i lunsjen, og konsulenten spanderte maten. Ved 90 prosent av besøkene deltok både leger og medarbeidere. For 2001-02 var tilsvarende deltakelsesprosent på 81.
Både i 2014-16 og 2001-02 ble det delt ut gratisprøver og mindre gaveartikler, men dette skjedde likevel langt oftere på starten av 2000-tallet: gaveartikler ble delt ut i 44 prosent av tilfellene i 2001-02, mens tallet bare var 5 prosent i 2014-16. I den siste undersøkelsen oppga studentene læringsutbytte av presentasjonene til noe under middels (4,8 på en skala fra 0 til 10).
Uavhengige informasjonskilder
I 2001-02 kom det frem at konsulenten ofte lot være å tematisere bivirkninger av legemiddelet. Selv om prosenten hadde gått noe ned for når dette skjedde, var dette likevel tilfelle i 42 prosent av tilfellene i 2014-16.
– Selv om det har skjedd en bedring siden 2001–02-undersøkelsen, er det fortsatt vanlig at informasjonen gitt ved legemiddelkonsulentbesøk er mangelfull når det gjelder omtale av bivirkninger, interaksjoner, kontraindikasjoner og forsiktighetsregler. Leger må basere seg på uavhengige informasjonskilder for å være oppdatert på legemidlenes sikkerhet, heter det i studien.
– Tiltak
Lars Alnæs, seniorrådgiver i LMI, sier til Dagens Medisin Pharma at dette er et område de har sterkt fokus på.
– Vi har igangsatt flere tiltak, blant annet gjennom kursing, rådgiving og informasjon i forskjellige kanaler og arenaer. Vi merker oss at det er en klar forbedring på flere områder i undersøkelsen Tidsskriftet gjengir. Det er veldig gledelig.
– Samtidig ser vi at vi ikke er i mål når det gjelder muntlig omtale av bivirkninger, interaksjoner og forsiktighetsregler. Vi vil i tiden fremover fortsette arbeidet med å styrke kvaliteten på legemiddelkonsulentenes informasjon, sier Alnæs.