Norskutviklet nesespray mot opioid-overdose stilles ut på amerikansk museum
Den norsk-utviklede nesesprayen med legemiddelet nalokson (Ventizolve) stilles for tiden ut ved Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum i New York i USA for sitt innovative design. – Vi synes det hele er ganske utrolig. Vi holder jo til og produserer her i Oslo, og er jo et ganske så lite selskap både i norsk og internasjonal sammenheng, sier Nina Kristin Måsvær, markedssjef i DNE Pharma.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
– Vi har ingen aktivitet i USA, men på tross av dette ble det plukket opp. Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum tok kontakt med oss for et års tid siden. De fortalte at de planla en utstilling med bakgrunn i epidemier, og lurte på om de kunne få ha med denne nesesprayen. Utstillingen åpnet i desember og gå frem til sommeren, sier Nina Kristin Måsvær, markedssjef i DNE Pharma.
Måsvær forteller at de i etterkant har fått en e-post om at komitéen ved museet synes designet er så innovativt at det skal inn i deres permanente samling.
– Vi synes det hele er ganske utrolig. Vi holder jo til og produserer her i Oslo, og er jo et ganske så lite selskap både i norsk og internasjonal sammenheng.
Designbyrå fra Bergen
Måsvær sier at de under utvikling av nesesprayen ønsket å finne en emballasje som var egnet for brukergruppen.
– Dette er ofte mennesker som ikke alltid har et like stabilt liv og fast adresse. Da vi ikke kunne finne noe som passet, så kontaktet vi Anti, et designbyrå i Bergen og ba om hjelp. De kom etter hvert frem til tre alternativer der den ene ble valgt.
– Hva er så spesielt med designet?
– Den beste oppsummering på akkurat det, kommer fra engelsk lege, Sir John Strang en av de mest anerkjente på dette området, som så Ventizolve under en disputas ved NTNU i Trondheim. Han tok umiddelbart kontakt med oss etter det og fortalte at dette er det første produktet han hadde sett som besto «Levis jeans-testen»; den passer i lommen, tåler å være der, skal ikke ligge kaldt og kan brukes hurtig og enkelt. Og ikke minst, være tilgjengelig når man har behov for den.
– Det er viktige elementer. Blir dette legemiddelet/nesesprayen liggende hjemme eller på et kaldt sted kan det ikke brukes.
Reverserer opioide overdoser
– Det kan gå lang tid fra man får utdelt legemidlet til man faktisk blir vitne til en overdose. Men da står det om livet, og man må ha det tilgjengelig. Det er også viktig å ikke tilføre mer stigma til brukergruppen, samtidig som det skal være gjenkjennbart, og der føler vi at vi har lykkes godt.
Legemiddelet brukes for å reversere opioide overdoser, og ble patentert helt tilbake til begynnelsen av 1960 tallet.
– Frem til 2015 var det kun i injeksjonsform og det var kun helsepersonell som kunne sette det. Men man så at det på verdensbasis dør fem hundre tusen, i følge WHO av slike overdoser hvert år, og man så et behov for å kunne gjøre noe. De fleste land har eller er i ferd med å få på plass «Take- home naloxone» programmer, der målsetningen er at tredjepersoner skal kunne bidra til å redde liv når de blir vitne til en overdose. I Norge kalles dette ofte for «kameratredning».
Hun forteller at det regnes som ufarlig hvis uvedkommende skulle få tak i det.
– Har man ikke opioider i kroppen, så vil ikke nalokson ha noen effekt.
Samarbeid med NTNU
– Idéen til dette kommer fra professor Ola Dale ved NTNU. Det var han som tok kontakt med oss og ønsket hjelp til å utvikle ideen til å bli et registrert legemiddel. Vi inngikk samarbeid i 2014.
– Nå har vi i Norge fått på plass et eget Nalokson-program hvor disse deles ut, som har reddet flere liv. Og mange andre land har eller er i ferd med å etablere et slikt program nå. Norge ligger godt an og har hatt det siden 2014.
Måsvær sier at rent praktisk er det man gjør når man mistenker en overdose at man sikrer frie luftveier og gir legemiddelet.
– Og ikke minst ringer 113 for videre hjelp. Kommer man over noen på gaten som man mistenker har en overdose kan man se etter nesesprayen og bidra til å redde liv.
– Hadde det vært en sprøyte hadde terskelen for å hjelpe vært høyere.
Måsvær opplyser at selskapet har markedsføringstillatelse i 12 land, deriblant Storbritannia.
– Vi venter nå bare på de siste praktiske godkjenningene før vi kan lansere i løpet av første kvartal i Storbritannia, og deretter vil flere land følge.