Illustrasjon: Getty Images Foto:

Én av fire ansatte blir ikke med EMA til Amsterdam

Fra og med mandag 11.mars opererer nå European Medicines Agency fra sine nye lokaler i Amsterdam. Men mange ansatte er ikke med på flyttelasset.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

1. mars forlot European Medicines Agency (EMA) sine lokaler i London. Bakgrunnen for flyttingen av den europeiske legemiddelmyndigheten, som har omtrent 900 personer ansatt, er Storbritannias utmelding av EU, den såkalte brexit. Vedtaket om flyttingen ble gjort av EUs medlemsland 20. november 2017.

DM Pharma har tidligere skrevet om at det britiske rettssystemet ikke tillater EMA å terminere leiekontrakten for lokalene de nå har forlatt i London. Leiekontrakten er gyldig ut 2039 og har en samlet verdi på over fem milliarder kroner.

Les også: Etablerer egne fraktruter for å forhindre legemiddelmangel

Inn i midlertidige lokaler

EMA skriver at de har jobbet hardt sammen med nederlandske myndigheter for å forsikre at midlertidige lokaler ville være klare før 30. mars. Dette er datoen da det formelle skiftet fra London til Amsterdam skjer. I påvente av innflytting inn i EMAs skreddersydde lokaler i Zuidas-området i Amsterdam skal legemiddelmydnigheten operere fra midlertidige lokaler.

«Alt i alt regner EMA fortsatt med å miste omtrent 25 prosent av den totale arbeidsstyrken av de rundt 900 ansatte», skriver EMA. 

350 av 900 ansatte har flyttet

Videre viser EMA til at de har vist fleksibilitet i flytteperioden for å gi de ansatte tid til å sikre skolepass, ny jobb for ektefeller og bosituasjon. En del ansatte vil også fjernarbeide fra London før de flytter til Amsterdam andre halvår 2019.

Allerede sommeren 2018 begynte enkelte EMA-ansatte å flytte til Nederland, og flyttingen har skjedd jevnt over siden den gang. Til nå har nærmere 350 ansatte fullført flyttingen.

Powered by Labrador CMS