
SAFEST skal bedre legemiddelinformasjon i spesialisthelsetjenesten
Forskrivnings- og ekspedisjonsstøtte (FEST) har blitt så populær at den også er tatt i bruk av spesialisthelsetjenesten, uten at den er optimalisert for dette leddet. Nå håper SLV at SAFEST vil løse utfordringen.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– FEST-meldingene fra Legemiddelverket (SLV) gir strukturert informasjon om legemidler, og er et viktig verktøy for at leger skal forskrive riktig legemiddelpakning og apotekene kan ekspedere dem. Løsningen har blitt så populær at også spesialisthelsetjenesten har tatt den i bruk. Problemet er at systemet ikke er laget for dem. De har større frihetsgrader, og trenger for eksempel ikke å forholde seg til bestemte pakninger, forklarte Helga Festøy, enhetsleder i SLV, da hun holdt innlegg om SAFEST-prosjektet under den nasjonale e-helsekonferansen Ehin i Oslo tirsdag.
Sykehusapotekene tok initiativ
Ifølge Festøy har SAFEST-løsningen vært på trappene i flere år, og at det var sykehusapotekene som først så behovet for en egen løsning for spesialisthelsetjenesten.
– Dagens bruk av FEST-meldinger i spesialisthelsetjenesten krever en del tilpasninger, og fører ikke bare til dobbelt, men firedobbelt arbeid for de som bruker tjenesten. Det er skummelt med tanke på kvaliteten. Ettersom vi ikke har hatt finansiering har vi ikke kunnet starte opp dette prosjektet, men i sommer skar helseminister Bent Høie gjennom og bestemte at de regionale helseforetakene (RHF-ene) skal finansiere tjenesten gjennom et spleiselag.
Enhetslederen i SLV trodde ikke at RHF-ene i utgangspunktet var så glade for å få et slikt pålegg.
– Men nå er vi i gang, og vi merker oss stor entusiasme. Budsjettet for prosjektet er på 39 millioner kroner over to år. Når det er sagt, vil det kunne koste mer for helseforetakene å ta ordningen i bruk. Den blir nemlig levert på dørstokken, men de må selv ta kostnadene for å implementere SAFEST i sine systemer. Per i dag vet vi ikke mer om hvor store disse kostnadene vil bli, sa Festøy.
Fra 21 til fire krav
Samarbeidspartnere i prosjektet inkluderer Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), SLV, Direktoratet for e-helse, RHF-ene og sykehusapotekene. Det er konsulentselskapet Sopra Steria som lager SAFEST-løsningen, og Festøy hadde med seg prosjektleder Åsa Waldemar som fortalte nærmere om hva SAFEST-løsningen skal inneholde.
– Innledningsvis fikk vi en liste med 21 krav eller ønskemål som ikke var detaljerte. Deretter så vi på hvor omfattende kravene ville være å gjennomføre teknisk. Vi har nå gått ned til fire spesifikasjonskrav: Teknisk gjennomføring, datakvalitet, virkestofforskrivning og produktkoder og ernæring, forklarte Waldemar.
Ifølge prosjektlederen er man i arbeidet med SAFEST opptatt av å forholde seg til internasjonale standarder.
– Vi trodde innledningsvis at flere av disse standardene var etablerte og selvfølgelige, men vi ser at vi på enkelte områder i dette prosjektet vil være banbrytende og brøyte vei for fremtidige prosjekter.
Vil ikke erstatte hele FEST
En viktig påminnelse fra Waldemar var at SAFEST skal være ett viktig supplement til tjenestene FEST i dag allerede tilbyr, og at begge tjenestene må eksistere samtidig.
– SAFEST vil fokusere på de fire kravene som er satt, men kommer ikke til å dekke alle områder som FEST brukes til i dag, for eksempel når det gjelder selve e-respetløsningen. Skulle vi hatt alle funksjonene inn i SAFEST, ville vi trengt en null til på slutten av budsjettet vårt, sa hun.