
SLV har fått over 1000 mangelmeldinger i 2019
– Det er ingenting til nå som tilsier at dette vil stagnere, sier Cathrine Klerck, lagleder for mangelteamet i Legemiddelverket.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Klerck var invitert til LMIs regulatoriske høstmøte for å gi deltakerne innsikt i hvordan Legemiddelverket (SLV) i praksis jobber med mangelmeldinger, og hvordan disse løses på best mulig måte.
– 23. oktober hadde vi omtrent 1050 pågående mangelsituasjoner. Dette inkluderer overheng av saker fra fjoråret som ennå ikke er løst, forklarte hun.
Farmasøyt gjør første vurdering
Når de ansatte i SLVs mangelteam mottar mangelmelding fra MT-innehaver, er det ifølge Klerck viktig at den første personen som åpner meldingen gjør en reell vurdering av hva slags type mangelsituasjon det er snakk om.
– Derfor mener vi det er viktig at en farmasøyt gjør aller første vurdering om hvilket produkt det er snakk om, hvilken målgruppe preparatet er ment for, og hvilke alternativer som finnes på markedet i Norge.
Kommer med forslag
Klerck roste aktørene fra industrien for å selv være flinke til å foreslå alternativer, både når det gjelder egne og andre konkurrenters produkter.
– Når det er sagt, er det godt mulig at det som foreslås ikke er tilgjengelig i stor grad. I Sverige legges det gjerne ut disclaimer om at det ikke er sjekket om foreslått alternativ er tilgjengelig.
Ifølge SLVs lagleder oppstår det ofte dominoeffekter ved mangelsituasjoner.
– Når det oppsåtr mangel på et produkt, bruker vi gjerne produkt B. Stort sett blir det etter hvert også mangel på produkt B, og vi må gå til produkt C. Det er derfor viktig å melde fra om mangelsituasjonene så tidlig som mulig.
Ønsker å få varsler tidligere
Oversikten fra Legemiddelverket viser at 50 prosent av mangelmeldingene kommer sent, altså senere enn to måneder før mangelsituasjonen er reell, og ifølge Klerck er det også mange som melder om mangelsituasjoner samme dag som mangelen oppstår eller senere.
– Noen i organisasjonen må ha visst om dette tidligere enn det ble meldt inn. Vi skulle gjerne sett at det var en del flere som meldte tidlig nok.
Mangelteamet i SLV samarbeider med flere aktører for å løse situasjonene som oppstår.
– Vi samarbeider med LMIs beredskapsutvalg om overordnede problemstillinger, og med MT-innehaverne i enkeltsaker og rundt forespørsel om bruk av utenlandske pakninger. Vi møtes ukentlig med Mangelsenteret og Sykehusinnkjøp, og med grossistene i det vi kaller primærapotekgruppen. Vi jobber også tett internasjonalt, og benytter oss av det europeiske varslingssystemet.
Ønsker flere svar på spørreundersøkelser
Legemiddelverket benytter seg også av spørreundersøkelser for å kunne jobbe forebyggende med legemiddelmangel.
– Vi fikk sist gang inn svar fra cirka 45 av 65 MT-innehavere. Vi forstår at det er en presset hverdag, men vi hadde gjerne håpt at litt flere svarte oss.
Samtidig påpekte Klerck at excelskjema-oversikten over mangelsituasjoner kanskje ikke er fremtidens løsning, og at det nå jobbes med å omstrukturere meldeskjema mot en bedre digital løsning.
– Vi trenger piloter til et slikt prosjekt, så nå er dere advart om at dere kan få en forespørsel, informerte hun.