
SLV måtte overføre mangeloppgaver til grossistene
– Mangel på kritiske legemidler håndteres fortsatt av oss, men grossistene har fått større ansvar for å vurdere hvilke tiltak som er nødvendige ved andre mangelsituasjoner, sier SLV.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Mangel på ressurser til å jobbe med legemiddelmangel-saker i Statens legemiddelverk (SLV) har nå blitt så prekær at enkelte oppgaver som SLV tidligere har gjort selv nå er overført til legemiddelgrossistene.
«Legemiddelverket har nå sett seg nødt til å forsøke å overføre ansvaret for å hente lagerbeholdning av tilsvarende produkter og melde tilbake om behov for utenlandske pakninger til grossistene. Unntaket er kritiske legemidler (behandling av livstruende sykdommer) som vi prioriterer fremfor andre mangler», skriver SLV i sitt innspill til revidert nasjonalbudsjett 2019.
Får ikke egne ressurser til legemiddelmangel
Sayeh Ahrabi, områdedirektør for legemiddelforsyning i Legemiddelverket, påpeker at ansvaret for legemiddelforsyning ligger hos legemiddelindustrien og grossistene.
– Vi har aldri fått egne ressurser til å løse oppgavene knyttet til legemiddelmangel. Dette er en oppgave vi har valgt å ta på oss av hensyn til pasientene, sier hun til DM Pharma.
Hun forteller at en vedvarende utfordring for Legemiddelverket har vært at de ikke har direkte tilgang til grossistenes lagersaldo.
– Vi har derfor blitt nødt til å sende e-post og vente på at alle tre store grossistene svarer, noe som kan ta lang tid. Det viktigste er at pasientene skal få et alternativ til sitt legemiddel raskt, og vi har derfor sagt til grossistene at de selv kan se i sine databaser og gi oss tilbakemelding direkte etter å ha gått gjennom våre Excel-ark med gjeldende mangelsituasjoner, sier hun, og legger til:
Mye av ovennevnt kan resultere i generell forsinkelse og muligens forårsake forverring av den enkelte mangelsituasjonen, med påfølgende merarbeid og belastning for apotek og ellers i helsevesenet SLVs innspill til revidert nasjonalbudsjett 2019
– Mangel på kritiske legemidler håndteres fortsatt av oss, men grossistene har fått større ansvar for å vurdere hvilke tiltak som er nødvendige ved andre mangelsituasjoner.
Kan få raskere avklaringer
Ifølge seniorrådgiver i SLV Cathrine Klerck begynte arbeidet med å overføre deler av ansvaret til grossistene i begynnelsen av februar.
– Vi har kun brukt denne ordningen i 2,5 måned. I praksis gjør vi vurderinger internt på hva vi fører på listene som sendes til grossistene, og hva vi selv håndterer fullt ut. Vi jobber dermed med to ulike systemer, sier hun til DM Pharma.
SLV hadde i mars et avklaringsmøte med grossistene der den nye ordningen var tema.
– For grossistene sin del har det nok blitt flere oppgaver, men det har ikke oppstått nevneverdige problemer. Vi er veldig takknemlige for at grossistene er med på denne dugnaden. Vi ser at vi ved å legge mer over på grossistene kan få raskere avklaringer i en del mangelsaker, og grossistene og Nasjonalt senter for legemiddelmangel og legemiddelberedskap i spesialisthelsetjenesten (Mangelsenteret) får nå tidligere varsel om nye mangelsaker.
Forverring av mangelsituasjon
Selv om overføringen av oppgaver til grossistene kan gi raskere avklaringer i en del mangelsaker, påpeker SLV i sitt innspill til revidert nasjonalbudsjett at de ikke vi ha den samme kontrollen og oversikten som de tidligere har hatt. Blant annet peker de på at avslutning av mangelsaker kan bli forsinket på grunn av avhengighet til grossistenes tilbakemelding, som kun kommer to dager i uken.
«Vi vil motta forskjellige/motstridende tilbakemeldinger fra grossistene som vi ikke har anledning til å samkjøre, grossistene vil oppleve økt arbeidsbelastning og vi vil publisere råd til pasienter og forskrivere kun ifbm kritiske mangelsituasjoner. Mye av ovennevnt kan resultere i generell forsinkelse og muligens forårsake forverring av den enkelte mangelsituasjonen, med påfølgende merarbeid og belastning for apotek og ellers i helsevesenet», skriver SLV i sitt budsjettinnspill.