
– Sykehusinnkjøp skal anskaffe legemidler med nye øyne
Innkjøpsdirektør for legemidler mener det allerede gjøres tydelige tilpasninger i anbudsprosesser for legemidler.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Da AbbVie nylig annonserte at de kutter en tredel av stillingene i Norge, trakk selskapet frem uforutsigbare rammebetingelser knyttet til både anbudskonkurranser og lansering av nye legemidler som årsaken til kuttene. Også Roche har uttalt at fortsatt uforutsigbarhet og stadig mer begrensende rammebetingelser ikke er bærekraftig på lang sikt, og vil gi Norge en ulempe i konkurransen om internasjonale investeringer.
– Tilrettelegger anskaffelser
Innkjøpsdirektør for legemidler i Sykehusinnkjøp, Bente Hayes, mener Sykehusinnkjøp prøver å tilrettelegge anskaffelser ut ifra hvilke legemidler som skal anskaffes og behovsituasjonen i norske sykehus.
– Noen anbud går over ett år, men noen går også over to, tre eller fire år. Alt avhenger av konkurransesituasjonen. Vi har kriterier for å vurdere flerårige avtaler, sier hun til DM Pharma.
Hun forteller at Sykehusinnkjøp nylig gjennomførte en såkalt kategoristrategi.
Vi er inne i en periode med globalisering, oppkjøp og utsalg av virkestoff. Hvordan de enkelte firmaene legger opp sine interne strategier for sine organisasjoner i Norge og Skandinavia skal ikke vi uttale oss om Bente Hayes, direktør for divisjon Legemidler i Sykehusinnkjøp
– Den sier at vi skal anskaffe legemidler med nye øyne, eller i alle fall nyere øyne. Vi skal i våre anbudsprosesser i større grad vurdere hvor i livsløpet et legemiddel er, og hvilke kriterier som dermed skal gjelde.
Har anskaffelser med fordelt volum
Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) sa til DM Pharma i forrige uke at han ønsker seg både lengre og åpnere anbud fordelt på flere anbudsvinnere. Hayes kan berolige med at Sykehusinnkjøp allerede har gjennomført anskaffelser der de har fordelt volumet på flere leverandører.
– Dette gjorde vi blant annet i kreftanbudet i 2018. Slike vurderinger gjør vi ut ifra markedssituasjon. I noen tilfeller inkluderer dette legemidler i sluttfasen av sine livsløp, der vi har få leverandører og store leveringsproblemer. Det kan for eksempel være for antibiotika, sier hun.
Hayes påpeker at Sykehusinnkjøp har dialogmøter med industrien, der de kan komme med innspill.
– Vi har en åpen dialog med industrien om hva som er viktige elementer for dem å få trukket frem. Når det er sagt, så er det så klart ikke alle innspillene fra industrien som blir tatt til følge.
– Må ha forutsigbarhet
Hun mener det er viktig for Sykehusinnkjøp å opprettholde konkurransen på legemiddelmarkedet.
– Da må vi ha forutsigbarhet for leverandørene. I noen sammenhenger korter vi ned eller avlyser anbudskonkurranser fordi et patentutløp kommer. Da ønsker vi konkurranse fra dag én, hvis ikke vil samfunnet kunne gå glipp av store besparelser.
Nettopp et slikt tiltak gjorde Sykehusinnkjøp da de avlyste anbudet på TNF-hemmere i 2017.
– AbbVies Humira gikk ut på patent, og vi ønsket å sikre tilgang på legemidler som kom inn fra konkurrentene. Da anbudet ble gjennomført, var det AbbVie som hadde det beste tilbudet og som skåret høyt i den konkurransen, påpeker Hayes.
– Interne vurderinger
– Hva tenker du på generell basis om at flere av de større legemiddelselskapene nå kutter stillinger i Norge?
– Generelt tenker jeg at legemiddelfirmaene gjør sine vurderinger. Vi er inne i en periode med globalisering, oppkjøp og utsalg av virkestoff. Hvordan de enkelte firmaene legger opp sine interne strategier for sine organisasjoner i Norge og Skandinavia skal ikke vi uttale oss om. Det er interne vurderinger, sier Hayes.