
Stig Viktor Olsen er ny country manager i legemiddelselskapet Bayer. Olsen kommer fra stillingen som Sales Manager and Pharma Coordinator i selskapet.
Foto: Michael Chr. A. SimonsenBayer gjør organisasjonsendringer - ansetter country manager
Bayer gjør endringer for å bli mer dynamisk og styrke lokal forankring i landene selskapet opererer i. – Vi tar grep for å ha kompetansen lokalt der hvor vi er, sier Stig Viktor Olsen, ny country manager for Bayer i Norge.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Legemiddelselskapet Bayer har lansert et nytt prosjekt, True North, hvor selskapet organiseres på nytt i forhold til hvordan markedet og kundene endrer seg.
I endringen fjernes nivåer i beslutningsprosesser. Med endringene kommer også en ny lederrolle, en country manager, som Stig Viktor Olsen går inn i.
Endringene skal bidra til at selskapet får en sterkere lokal forankring i landene selskapet er etablert i. Med det mener man å komme nærmere pasienter, helsepersonell, samarbeidsorganisasjoner og beslutningstakere.
Går «mot strømmen»
– Vi mener at selv om vi er i Skandinavia er det ulikt og forskjeller mellom landene. Det er ulikt språk, kultur, beslutningsprosesser og andre områder innen pharma. Selv om man utenfra ofte ser Skandinavia som ett land eller ett marked, sier Olsen til Dagens Medisin Pharma.
Den nye country manageren tror organisasjonsgrepet Bayer tar er å gå litt «mot strømmen».
– Flere selskaper har gått mer mot det å ha en nordisk eller skandinavisk organisasjon. Vi tar grep for å ha kompetansen lokalt der hvor vi er. Det tror vi gir mer eierskap til prosessene. Jeg tror også det er en fordel å ha lokal relasjon til forskjellige aktører. Jeg og resten av det norske kontoret tror endringene vil styrke oss.
– Raskere og riktigere beslutninger
Olsen forteller at prosjektet har pågått i regionen i noen år og at noen ledelsesnivå er fjernet i håp om å gjøre beslutningsprosessene kortere.
– Ved at de blir tatt «nærmere» av personer som kjenner forholdene i de enkelte landene vi er i, håper vi på å kunne ta raskere og riktigere beslutninger.
Endringene har ført til noe omorganisering i selskapets norske avdeling, et arbeid som startet i oktober i fjor og som ble iverksatt 1. juni i år.
– Medisinsk avdeling er styrket. Det er blant annet flyttet stillinger fra kommersiell til medisinsk avdeling, noe vi tror er en fordel når vi går inn i en tid hvor vi skal lansere flere nye legemidler.
Selskapet skal blant annet lansere legemidler innen hjerte-kar, kreft og diabetes i nær fremtid.
Ny rolle
Olsen er selv en del av endringen og gikk i juni inn i det han beskriver som en to-delt rolle. Han skal som ny country manager sitte i den nordiske ledergruppen, men også jobbe lokalt.
Inn i den nye rollen tar han med seg erfaring fra 34 år i industrien og 12 år i Bayer. Olsen har erfaring fra roller som produktsjef, markedssjef og salgssjef.
– Gjennom mange ulike kommersielle stillinger, tar jeg med meg bred erfaring og kompetanse. Noen av oppgavene har jeg allerede hatt ansvaret for før jeg gikk inn i rollen fordi vi ikke hadde en country manager.
Når det gjelder lederrollen er han tydelig på at han ikke er en som detaljstyrer.
– Vi har kjempedyktige ansatte med masse kunnskap og erfaring. Min rolle blir å tilrettelegge for dem og se til at vi drar i samme retning.